برگزاری نشست "ساختار موسیقایی گفتار و سینما؛ با نظر به آثار منوچهر انور"


شانزدهمین جلسه از سلسله نشست های پلک تهران، با عنوان "ساختار موسیقایی گفتار و سینما؛ با نظر به آثار استاد منوچهر انور" برگزار می شود. در این نشست با حضور منوچهر انور، هوشنگ آزادی ور، محمدرضا اصلانی، محمدرضا فرهمند و مهرداد فراهانی، شیوه بیان و نحوه گفتار منوچهر انور در آثار برجسته سینمایی ایران و جهان، از جمله: نیشدارو، جام حسنلو، باد صبا، اروپا و کتاب آفرینش مورد بررسی قرار می گیرد.
منوچهر انور، ادیب و مترجم و سینماگر معاصر، که هنر تئاتر و فن بیان را در رویال آکادمی لندن و زیر نظر اساتیدی چون سِر لارنس الیویر و سِر جان گیلگاد آموخته بود، پس از بازگشت به ایران در دهه سی خورشیدی و فعالیتی کوتاه مدت در عرصه تئاتر، به عرصه گویندگی متن فیلم های مستند وارد شد. پس از چندی وی با قرائت گفتار فیلم کتاب آفرینش، ساخته جان هیوستن و بعدها با نوشتن و خواندن آنونس های فیلم ها، گویندگی در سینمای داستانی را نیز تجربه کرد. انور همان گونه که در صنعت نشر ایران، هنر ویرایش را پایه گذاری کرد، در قرائت گفتار متن و آنونس نیز تحولی جدی ایجاد کرد. ترجمه دو اثر نامدار عروسکخانه و پختستان، اثر هنریک ایبسن و ادوین آبوت، نیز آثار ماندگاری هستند که به سبب تجربه های نو در زبان، موجب بحث های زیادی در میان صاحبنظران امر ترجمه ادبی شدند.
به همین سبب، آثار سینمایی وی در چند دهه گذشته، محملی است برای معرفی گفتار به مثابه تصویر و موسیقی کلامی در سینما. به عبارت دیگر این نشست در پی آن است که نشان دهد گفتار به هیچ وجه زائده تصویر نیست؛ بلکه خود نوعی تصویر است که با تصویر تجسمی دیالکتیک برقرار می کند. این جلسه همچنین این ایده را طرح می کند که ساختار موسیقایی گفتار در فیلم، بخشی مهم  از بافت اثر است که در شکل گیری کلی آن اهمیتی به غایت ویژه دارد.
این نشست همراه با نمایش گزیده ای از آثار انور که به تماشا گذاشته می شود، روز سه شنبه سوم تیرماه، ساعت 17 الی 20، در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

 

منبع: رای بن مستند | تاريخ: 1393/04/01
 | فهرست مطالب ابتدای صفحه | 
به گروه فيس بوک ما بپيونديد