سینما حقیقت
نشریه تخصصی سینمای مستند

مدیر مسئول: محمد آفریده، سردبیر: محمود ارژمند، شماره 6، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بهار 1382، 60 صفحه، 500 تومان

فهرست:
رویدادها، گزارش جشنواره یادگار، چشم اندازی به چشم انداز سینمای مستند فرانسه (محمدرضا اجاقی)، میزگرد آسیب شناسی سینمای مستند ایران (با حضور رخشان بنی اعتماد، محمدرضا اصلانی، محمد تهامی نژاد، ابراهیم مختاری و محمد جعفری)، ریخت و جنس کلام در گفتار متن مجموعه ی مستند زمین پناه من است (احمد بیگدلی)، یک سینه سخن اندر باب زبان و سینما (گفت و گو با محمد رضا اصلانی، محمد سعید محصصی)، فرصتی که نشد (به بهانه ی پخش مستند ارباتیما، محصصی)، بسیار سفر باید (گفت و گو با مرتضی پور صمدی، مهرداد اسکویی)، جور دیگر باید شنید (گفت و گو با محمد رضا دلپاک، اسکویی)، آدم ها در کانون توجه (گفت و گوهایی کوتاه با ارد عطارپور، مازیار بهاری، رضا بهرامی نژاد، بهمن کیارستمی و محسن عبدالوهاب، روبرت صافاریان)، نمایش واقعیت و سینمای مستند (الیزابت کووی، ترجمه ی مریم صالحی)، مستند و استعلا (متن سخنرانی محمد رضا اصلانی)، آهسته و سنگین (فصل آخر کتاب سینمای مستندِ اریک بارنو، ترجمه ی امید نیک فرجام)، موطنی میان تبعیدیان (نگاهی به آثار هدی هنیگمان، رامین فراهانی)، پیش به سوی جهانی شدن (مهدی فرودگاهی)، معرفی جشنواره های مستند و تجربی.

شماره 4، آبان و آذرماه 1381، 64 صفحه، 500 تومان
فهرست:
رویدادها، چیدن سپیده دم (گزارش برگزاری نخستین جشنواره ملی طلای سرخ، این چند نفر (گفت و گو با محمد اطبایی)، یک سینه سخن (گفت و گو با مجتبی شاهسوند، مدیر گروه مستند شبکه 4، محمد سعید محصصی)، که عشق آسان نمود اول (نگاهی به مجموعه ی منطق الطیر، احمد بیگدلی)، رنگ انار (نگاهی به مجموعه ی مستند گره، بیگدلی)، داستان بلند چند هزار ساله (درباره ی مجموعه ی مستند گذری در هنر، محصصی)، نگاهی به نگاه دوم (نقدی بر فیلم های سومین هفته ی فیلم فروغ، همایون امامی)، مدالی به سینه گذشتگان (گفت و گو با کامران شیردل، مهدی فرودگاهی)، دریدن نقاب (احمد میراحسان)، تاریخ شفاهی به روایت خسرو سینایی (همایون امامی)، بی توجهی به سینمای مستند جنگ توطئه است (گفت و گو با جواد شمقدری) گروه جنگ تلویزیون چگونه شکل گرفت (گفت و گو با  عبدالحسین برزیده، صادق جلیلی، شهرام صفارزاده)، بازی جنگ (گفت و گو با پیتر واتکینز، آلن روزنتال، مهدی فرودگاهی)، ندایی از روح (گفت و گو با ولادیمیر پرسوف)، سه گانه کاتسی، رژه تکنولوژی: عبوس و سوررئال (استیون هولدن)، ارول موریس و مستند نو (جان کانوماس، ترجمه ی امید نیک فرجام)، نگاهی به مستند دختری از دانانگ،  جیم براون در مقام همسر (استیون هولدن، ترجمه ی امید نیک فرجام)، کندن لایه های واقعیت برای ساختار شکنی یک فیلسوف (مستندی درباره ی دریدا، الویس میچل)، تبدیل موسیقی به ریاضیات و ریاضیات به تصویر (نگاهی به فیلم ماهاگونی ساخته ی هری اسمیت، دیو کر)، تا نفس آخر با تلویزیون (به مناسبت مرگ لنس لاود، ریچارد ب.وود وارد)، معمای یک سرقت هنری به امید پایانی خوش (فیلمی از آلبرت مایزلیس، رالف بلومنتال)، سینما حقیقت؛ نقاط قوت و ضعف (آلن اسکات، ترجمه ی امید نیک فرجام)، رجعت به لحظه حضور (روزت قادری)، سینمای تجربی چیست؟ (محمد مقدم)، فکر ابلهانه ای که حقیقت دارد (گفت و گو با جولس انگل)، معرفی جشنواره های مستند و تجربی.

شماره 3، شهریور و مهر1381، 80 صفحه، 500 تومان
فهرست:
حرفی از هزاران، رویدادها، ظوابط؛ روش های اجرایی و برنامه های حمایتی تولید و عرضه فیلم های مستند در سال 81 (معاونت امور سینمایی) بحث شیرین بازاریابی (میزگردی با حضور مازیار بهاری، مهرداد اسکویی، امیر شهاب رضویان، محمد شیروانی، محمد اطبایی)، چرا مسعود افغان را دوست دارم (مسعود بخشی)، دیدار دوباره (درباره مجموعه ی دیروز، امروز، محصصی)، آغازی بی پایان (درباره ی مستند تالاب هشیلان)، راز ماندگاری (درباره ی راز بقا)، بازگشت بدون ناخن (گفت و گو با بابک کریمی، مهرداد اسکویی)، اینجا کجاست (گفت و گو با سید محمد بهشتی)، مستندهای ناب جنگ کجاست (بهناز معزی)، حکایت گروه چهل شاهد، به این گوشه پناه آوردیم (گفت و گو با محمد رضا معصوم زادگان و محمد حسین محمودیان)، دستاورد این وحدت (گفت و گو با رضا برجی، حسین سلطان محمدی)، سینمای جنگ تحمیلی و شهید آوینی (ابوالحسن علوی طباطبایی)، تصویری از جاودانگی و حقیقت (نگاهی به آثار مستند شهید آوینی)، روایت فتح به روایتی دیگر (همایون امامی)، شمشیر داموکلس و محافظان کهنسال سرزمین (سینمای جنگ، محمد سعید محصصی)، هراسان از سیاسی شدن (گفت و گو با سعید تارازی)، نمایش جنگ در تلویزیون ( مارک کریس، پین میلر، ترجمه ی فرشاد عسگری کیا)، هرتسوگ مستندساز (روبرت صافاریان)، سینما – حقیقت: لحظه تعریف (مستندهای درباره ی سینمای مستند)، چهره فراموش شده جنگ: رنج زنان (الویس میچل)، زیستن دوباره 11 سپتامبر (جولی سلامان)، تجربه گری در سینمای مستند ( تحلیل آثار مانی پتگر، محمد سعید محصصی)، تجربه مدام (نگاهی به فیلم دو خواهر اثر کارولین لیف، علیرضا کاویان راد)، معرفی جشنواره های مستند و تجربی.

شماره 2، تیر و مرداد 1381، 64 صفحه، 500 تومان
فهرست:
رویدادها، به یادگار نوشتم ... (به بهانه ی برگزاری جشنواره فیلم های مستند میراث فرهنگی، نسرین بایرامی)، دنیای خاکستری رویاهای مستند (نگاهی به هفته ی فیلم مستند سازان زن سینمای ایران، فرجاد خوشبین)، با آدم های واقعی (گفت و گو با پوران درخشنده، مجید صدقی)، زنان و سینمای مستند (لیلا میرهادی)، دیدن یا شنیدن؛ مساله این است (حسن بهرام زاده)، مسافری با یک چمدان (گفت و گو با کتایون شهابی، محمد جعفری)، به تماشا سوگند و به ۀغاز کلام (نسبت سینمای مستند و تلویزیون، محمد سعید محصصی)، در مرز بین تحلیل و گزارش (درباره ی مستند فوتبال ایرانی)، دست ها روی شهر (درباره ی مستند دست ها)، نمی خواهم در هلند یا بنگلادش زندگی کنم (درباره مستند یخ ها ذوب می شوند، محصصی)، نام من عشق (نگاهی به فیلم طوفان سرخ، همایون امامی)، جلوه های فضا و حرکت (نگاهی به فیلم- موسیقی شهرزاد، عبدالرحمان نجل رحیم)، دگرگونی ساختار سینما در روایت با دوربین دیجیتالی (احمد میراحسان)، زن ها ما را دوست خود می دانستند (نگاهی به کیم لانگینو و فیلم هایش، سارا تیزلی، ترجمه ی امید نیک فرجام)، درباره ی دو مستند برنده ی اسکار، یک روز از زندگی آندره یی آرسنوویچ ( مستندی از کریس مارکر درباره تارکوفسکی، رانی د. لنکفورد)، لحظه های ناب خوشبختی؛ سینمای مستند، پیوند با ضمیر ناخودآگاه (شانتال آکرمن، ترجمه ی فرانک نوچی)، بی عدالتی: مستندی درباره ی زندانیان پلیس انگلستان (سایمون هانتنستون)، افغانستان در مستند و داستان (نگاهی به فیلم های مستند مسعود افغانی، کنت جونز، ترجمه ی نیک فرجام)، انقلاب برود بند (روبرت صافاریان)/ کاربرد خلاق تجهیزات دیجیتالی در مستند (نگاهی به مستند باشگاه بوئناویستا، ترجمه ی سعید خاموش)، سفرنامه آلفونس گابریل (گفت و گو با پیتر تامسن)، پایتخت فیلم های تجربی (گزارش چهل و هشتمین جشنواره اوبرهاوزن، مسعود بخشی)، عشق ممنوع نیست (گفت و گو با بهروز و نادر یغماییان، مهدی فرودگاهی)، معرفی جشنواره های مستند و تجربی.

شماره 1، اردیبهشت و خرداد 1381، 64 صفحه، 400 تومان
فهرست:
سخنی در آغاز، رویدادها، دورها آوایی است که مرا می خواند (یادی از ابراهیم اصغرزاده در گفت و گو با ابراهیم حاتمی کیا، مهدی فرودگاهی)، جشن خانوادگی: گزارش سومین جشنواره سینمای مستند کیش، تماشاگر را بشناسیم (گفت و گو با محمد حسن پزشک، مهدی فرودگاهی)، سینمای مستند ایران، بن بست ها و راهکارها (امیرشهاب رضویان)، بودن یا نبودن (ناهید رضایی)، نگاه رسمی مامور سازمان ملل (نگاهی به فیلم ای. بی. سی آفریقا، محمد رضا باباگلی)، انقلاب در سبک با دوربین دیجیتال (درباره ای. بی. سی آفریقا، احمد میر احسان )، مستند؛ واقعیت در بسته بندی جدید (گفت و گو با محمد علی قاسمی، منصور ظابطیان)، زیبایی شناسی در سینمای مستند (چیستا یثربی)، واقعیت و مستند (محمد رضا اصلانی)، تاریخ شفاهی (گفت و گو با منوچهر طیاب، همایون امامی)، سری پر از شیدایی (زندگی نامه ی یوریس ایونس، هانس سخوتس، ترجمه ی رامین فراهانی)، مستند سازی به آدم تواضع می آموزد ( اگنس واردا، ترجمه ی روبرت صافاریان)، ضرب وشتم شروع می شود (نگاهی به مستند خشونت خانگی ساخته فردریک وایزمن، الویس میچل، ترجمه ی شهرزاد تجزیه چی)، ما شکست خوردیم (با کن لوچ درباره ی آخرین فیلمش (ترجمه ی پرویز جاهد)، وقتی آکادمی اسکار در خواب بود (کارل براملی، ترجمه ی امید نیک فرجام)، فهرست و مشخصات نامزدهای اسکار سال گذشته برای بهترین فیلم مستند (ترجمه ی امید نیک فرجام)، بر سر دوراهی ویدیوی دیجیتالی (کارل ناهرا، ترجمه ی  تجزیه چی)، اتفاقی حقیقتا نو (درباره ی ریچارد لیکاک)، جشنواره های مستند، خبرهای کوتاه، همسایه ها (علیرضا محمودی)، دعوت تماشاگر به حیطه های کشف نشده ی صدا و تصویر  (گفت و گو با دکتر احمد الستی، مجید برزگر)،  نورمن مک لارن، پیشرو در سینمای تجربی (حمید رضا پوردیلمی)، دروغ بزرگ (علیرضا کاویان پور).

 

منبع: رای بُن مستند | تاريخ: 1388/02/04
به گروه فيس بوک ما بپيونديد