مستندهای بلند داخلی کم هستند
[ گفت و گو با محمد زین العابدینی؛ درباره ی شبکه ی مستند ]
فاطمه عودباشی | الهام نداف
اگر قرار است درباره ی یک موضوع حساس مستند اجتماعی تهیه کرد، باید مستندساز هوشمندانه با موضوع برخورد کند و به گونه ای به موضوع بپردازد که با کمترین ممیزی روی آنتن برود تا هم مشکل را مطرح کرده و هم الگویی به جامعه ارائه کند.
از گلایه بیزارم
[ گفت و گو با رامین حیدری فاروقی؛ درباره ی مجموعه ی شرق، دیوار، آفتاب ]
شاهین امین | الهام نداف
مستند شرق، دیوار، آفتاب مجموعه ای هزار دقیقه ای بود که به روابط متقابل فرهنگی ایران و چین، تاثیر ایران در فرهنگ های آسیایی و مدیریت توسعه می پرداخت. اما با وجود فعالیت چهارساله ی سازندگانش مانند بسیاری از مستندهای دیگر به خوبی دیده نشد.
بیداری ذهن، با جهان مستند
[ گفت و گو با اَلی درکز، رئیس جشنوارهی مستند آمستردام، ایدفا ]
مهرداد اسکویی
آدمها دارند دنیایی را که در آن زندگی میکنند به آرامی به نابودی میکشانند. باید به آنها مسئولیتشان را در قبال موضوعاتی چون جنگ، گرمای زمین، قطع بی محابای درختان و یکدیگر گوشزد کرد. من معتقدم که ما باید شرایط زندگی بهتری برای کودکانمان ایجاد کنیم و به جا بگذاریم.
همه چیز جابهجا شده است
[ گفت و گو با شادمهر راستین؛ درباره ی فیلمنامه در سینمای مستند ]
امیر حسین ثنائی
من می گویم فیلمنامه برای تهیه کننده مفید است، چون باید بداند که چه فیلمی را می خواهد تولید کند. ولی برای کارگردان، هر کسی سلیقه ی خودش را دارد. اگر کارگردانی با تحقیق و فیلمنامه و نوشتن به نتیجه بهتری می رسد که خب، اگر نه، هر روشی می تواند درست باشد.
آمریکا، سال 1933: 10 نویسنده تصمیم گرفتند صنف نویسندگان آمریکا را در هالیوود تاسیس کنند. کاهش دستمزد نویسندگان عزم آنها را قوی تر کرد و نخستین ارکان صنف در هالیوود پای گرفت. در 1940 نخستین قرارداد تهیه کننده-صنف نویسندگان نوشته شد و ...