بیداری ذهن، با جهان مستند
[ گفت و گو با اَلی درکز، رئیس جشنوارهی مستند آمستردام، ایدفا ]
مهرداد اسکویی
فکر نمیکنم که فیلم مستند بتواند دنیا را عوض کند؛ ولی میتواند طریقهی نگاه کردن و فکر کردن ما را به جهان پیرامونی تغییر دهد. میتواند بحث و آگاهی بوجود آورد. من اعتقاد دارم فیلم مستند باعث آغاز گفت وگو بین فرهنگها، مذاهب و ...
در سینمای مستند، تهیهکننده نداریم
[ گفت و گو با فرهاد ورهرام ]
اگر مستندسازی بخواهد از بوروکراسی سخت و پیچیده تلویزیون عبور کند باید چند صفحه فرمی را پر کند که استاد خط میخی هم نمی تواند از پس خواندن و پر کردن این فرم ها به راحتی بربیاید. جالب است که بعد از این همه در نهایت باز هم به در بسته می خورد.
قصه ی تنهایی انسان
[ گفت و گو با محمود رحمانی؛ درباره ی فیلم مستند مادرم بلوط ]
امیر حسین ثنائی
من به سینمای مستند اجتماعی علاقه دارم. به سمت آن واقعیت هایی که در اطراف ام وجود دارد حرکت می کنم؛ و به این بهانه منطقه و بوم خودم را هم واکاوی می کنم. جایی که به واسطه ی زیست ام در آن، می شناسمش ...
کار با کارگردانی که تصویر و صدا را همزمان پیش می برد
گفت و گو با گری ریتسو درباره ی میکس مستند فارنهایت 11/9
[ روبرت صافاریان ]
گری ریتسو ناظر تدوین صدا (supervising) و مسئول میکس (re-recording mixer) فیلم مستند مشهور "مایکل مور" بود. این تجربه، در عین حال که برایش هیجان انگیز و ارضا کننده بود، در هر مرحله ای توانایی ها و مهارت های او را در آزمونی سخت به چالش می خواند.
افتخار این جایزه برای تمام مستندسازانی است که با تمام مشکلات فیلم میسازند
[ گفت و گو با رضا حائری، مدیر امور بین الملل انجمن مستندسازان ایران ]
در پی اعطای جایزه ی شبکه ی مستند اروپا (EDN) به انجمن مستندسازان ایران، مدیر امور بین الملل این انجمن گفت:" امسال انجمن مستندسازان سال خود را با جایزه شروع کرد و این جایزه برای ما نوید بسیار خوبی محسوب می شود و آن را به فال نیک گرفته ایم."