جهانِ بی‌پرده
یادداشتی برای فیلم «مهین، داستان نانوشته»

[ رضا مهدوی‌هزاوه ]

هیچ‌چیز اما یک‌باره غیب نمی‌شود. همه‌چیز می‌ماند. تا ابد. اگر مهین کتابی چاپ نکرد مهم نیست. همه‌ی ما، داستانمان نانوشته است. اگر زاینده‌رود نیست، حس و خاطره و تجسمش بیشتر از واقعیتش منبع الهام است. ای‌کاش می‌شد...

... ادامه
۱۰ اشتباه بزرگی که مستندسازان مرتکب می‌شوند

کول اسپکتور | مترجم: محمدباقر سلمانی

هر وقت که متوجه شوم که فیلم‌ساز درگیری و کشمکشی در فیلمش ندارد آن موقع است که می‌توانم پیش‌بینی کنم تماشاچی‌های فیلمش را احتمالاً از دست خواهد داد. کشمکش همیشه به این معنی نیست که درگیری بین کاراکترهای مختلف فیلم باشد، بلکه می‌تواند به‌صورت درونی باشد و درگیری بین ...

... ادامه
همه آنچه درباره سینمای مستند در دلتان مانده اما رویتان نمی‌شود بگویید

[ یاسر خیّر ]

چه دورنما و آینده‌ای برای سینمای مستند می‌توان تصور کرد؟ به آهستگی اتفاق‌هایی که در بالا ذکر شد در جریان است و سنگ بنای سینمای آینده مستندمان، این روزها در حال پی‌ریزی است با همه اشتباهات و قضاوت‌ها و راه‌کارهایمان.

... ادامه
مستند جامعه‌شناختی
اندیشه انتقادی تبیین و اهمیت وجودیِ مستندهای جامعه‌شناختی در زیست امروزی‌

ارتباط سینما با علوم اجتماعی و به‌خصوص جامعه‌شناسی هیچ‌گاه گسسته نبوده است؛ اما هیچ‌گاه هم این ارتباط همانند سال‌های اخیر در کانون توجه کارشناسان و محافل دانشگاهی قرار نداشته است.

... ادامه
کیارستمیِ مستندساز

[ روبرت صافاریان ]

کیارستمی تا سال ۱۳۵۷فیلم مستند نساخته است؛ به‌عبارت‌دیگر، این نیست که از ابتدا میل به مستندسازی در او بوده باشد. این‌که در فیلم‌های او محیط‌های واقعی و آدم‌های واقعی (نابازیگران) حضور دارند، همه در خدمت بیان موثرتر داستان‌هایش بوده است و...

... ادامه
 
صفحه اول |  قبلی 4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  بعدی  | صفحه آخر
اختصاصی: یک مستند ایرانی، نامزد جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم مستند لندن
برگزیدگان چهل و هفتمین جشنواره رشد
برگزاری نشست خبری یازدهمین جشنواره سینماحقیقت
اختصاصی: «اهل آب» در مرحله تدوین
برگزیدگان جشنواره ایدفا
به گروه فيس بوک ما بپيونديد